DIG. IN konference

Kategori

Digital (website, social media, e-mail markedsføring, branding)

Klient

Københavns Kommune, Bigum&Co, IT-Branchen

Del:

Udfordring

Københavns Kommune satte i samarbejde med Bigum&Co og IT-Branchen fokus på værdien af digitaliseringen og digital markedsføring via konferencen DIG.IN. Denne konference skilte sig ud fra andre konferencer på det punkt, at når der blev sagt 'Mindre snak – mere praktik', så var det bogstaveligt talt. Halvvejs i konferencen var der networking, hvor der blev skabt kontakt mellem virksomheder og ledige, egnede konsulenter, der begge havde en interesse i/kompetence indenfor digitalisering og digital markedsføring. Man kunne nemt finde hinanden, da der var 3 slags navneskilte: et rødt til virksomheder, et gult til konsulenter og et gråt til speakere og staff.

Løsning

Den grafiske identitet tog udgangspunkt i, at markedsføringen primært skulle foregå på de sociale medier. Logoet blev lavet som et ikon, der fungerede godt på de forskellige platforme og komplementærfarverne, rød og gul, fungerede godt sammen med de blå farver på Facebook, LinkedIn og Twitter. Det ekstra logoelement blev møjsommeligt tegnet streg for streg og underbyggede navnet DIG.IN, som Simon Federspiel fandt på under en brainstorm. Det har flere betydninger; Digitalisering er 'in' – og du har selv muligheden for at få del i digitaliseringens og den digitale markedsførings mange fordele og muligheder, du skal blot 'dig. in'… Den røde, visuelle tråd gik igen i al markedsføring – online såvel som offline – og sikrede en stærk branding af konferencen fra allerførste dag.

Resultat

Et enestående samarbejde med Bigum&Co – i særdeleshed Simon Federspiel – og Københavns Kommune med, arbejdsmarkedskonsulent, Tina Raida i front af hendes team. (Jeg var ansat som AD'er og projektleder på DIG. IN konferencen, og var med lige fra den første pitch på idéen fra Tina Raida til det sidste møde dagen efter konferencen, hvor der blev evalueret på pilotprojektet). Allerede 3 uger inden konferencen var der venteliste (både virksomheder og konsulenter). Midt i sommerferieperioden hvilket var en stor succes i sig selv. Hvordan gjorde vi det? Allerførst lavede vi en responsiv landingpage – med en fixed tilmelding i venstre side (på desktop og tablet) der blev lavet i tæt samarbejde med Mikkel Tschentscher. Mikkels idé med den fixed tilmelding må tillægges en stor betydning – ligesom social media strategien og e-mail kampagnen. Kort fortalt var der 3 spor på Facebook, LinkedIn og Twitter (1. Vidensdeling, 2. 'Behind the scenes' og 3. Teasere med speakerne). I alt blev det til 24 Facebook opslag, 20 LinkedIn opslag og 27 Twitter opslag (heraf blev nogle boostet på Facebook og LinkedIn). Email-kampagnen involverede invitationer til virksomheder og konsulenter (lavet i Campaign Monitor) samt mails til virksomheder som havde haft en succesfuld virksomhedspraktik, der blev kontaktet med henblik på at dele deres erfaringer på de sociale medier. Der var lagt en strategi for opfølgende mails og remarketing (Facebook pixel på landingpage og Google Analytics), men der blev aldrig brug for den, da tilmeldingerne strømmede ind, og der meget hurtigt kom folk på ventelister. Det bliver spændende at se, om det bliver det en årligt tilbagevendende begivenhed – som måske også kommer til at løbe af stablen i Jylland.