Faxe turistguide – redesign

Kategori

Branding

Klient

Faxe Turistbureau

Del:

Udfordring

En af reklamebureauets (Reklamebureauet Sjællandske Mediers) største opgaver – Faxe turistguide – skulle have nyt design. 2009-udgaven skulle strammes visuelt op, dog med en undtagelse; briefen lød på, at forsiden skulle bevares (næsten) som den var. Der var dog en lille smule råderum til at lege lidt med de forskellige elementer. De hvide streger tilførte en lethed til forsiden og gik igen i det nye designunivers. Der er vist adskillige eksempler på før/efter redesign.

Løsning

Turistguiden henvendte sig til danske, tyske og engelske turister. Det var vigtigt, at den var så let at afkode som muligt, så teksten blev placeret på samme måde på alle siderne. Den tidligere udgave, jeg havde som udgangspunkt, havde forskellige tekstplaceringer på de enkelte sider. Jeg ønskede også at benytte så mange billeder som muligt – den daværende turistchef Susanne Kürstein havde taget en masse flotte billeder, der viste mangfoldigheden og de utroligt smukke omgivelser i Faxe og omegn.

Resultat

Designet blev enkelt, stringent og meget visuelt med store bærende billeder. Der var dog stadig mulighed for en alsidig ombrydning, så siderne ikke blev identiske. Ingen nedtonede baggrundsfarver som før – den kridhvide farve gav referencer til det kridhvide kalk – og gav et rent og indbydende design. Brugen af komplementærfarverne blå og orange gav et oplivende, frisk og dynamisk farvespil på siderne. Jeg valgte desuden at prioritere opslagene i brochuren, så der blev rykket rundt på annoncer, så der var så mange opslag som muligt. Der blev også rykket om på infomationstekst (praktiske oplysninger såsom apoteker, banker m.m.) så det var nemmere og mere overskueligt at finde de rette informationer for de udenlandske turister – det kom op i de orange vertikale bjælker, der brød de store billeder.